Pití

Časté popíjení perlivých nápojů může mít negativní vliv na naše zuby. A to i těch neslazených

Neobsahují cukr a přece mohou být škodlivé. Co je to?

autor

Kateřina Kofroňová

18. listopadu 2021

 
FOTO / Pixabay
Popíjení perlivých nápojů je běžnou součástí každodenního života. Někteří z nás si je dopřejí občas, jiní bez bublinek nedají ani ránu. Na příjemné šimrání na jazyku si lze zvyknout natolik, že už se automaticky vyhýbáme nápojům bez bublinek. Naše zuby na to ale mají jiný názor.
Reklama

Kdyby před vás někdo postavil dvě sklenice, kterou si vyberete? Tu s perlivou vodou, nebo tu obyčejnou? Pokud dáváte přednost perlivým vodám, měli byste věnovat pozornost následujícím řádkům. Perlivá voda totiž může mít negativní dopad nejen na vaše zuby, a to i v případě, že je bez přídavku cukru.

I minerálka může našemu zdraví uškodit

Pít musí každý z nás, o tom není sporu. Můžeme si vybírat mezi širokou škálu nápojů, které nám pomohou naši žízeň uhasit. Každý asi chápe, že slazené nápoje nejsou to pravé ořechové, pokud nepijete nic jiného. Základní složkou pitného režimu by proto měla zůstávat především voda. Jenže i voda může být pro naše zdraví škodlivá, pokud pijeme pouze perlivou.

Dlouhodobě škodí zubům

Přirozenou součástí perlivých nápojů je i kyselina uhličitá, díky které si užíváme typické šimrání na jazyku a kvůli které většina z nás perlivé nápoje vyhledává. Pokud ale opravdu nepijete nic jiného než sycené vody, a teď mluvíme především o minerálkách, sodovkách a zkrátka perlivých vodách bez přídavků cukru, může to mít na vaše zuby negativní dopad. Při dlouhodobém užívání totiž dochází k demineralizaci zubní skloviny, což může mít vliv na vyšší výskyt zubních kazů.

Nedostatečně hydratuje

Také je prokázáno, že perlivé vody navodí pocit uhašení žízně dříve než voda z kohoutku, tudíž vám sodovka nemusí dodat tolik vody, kolik váš organismus potřebuje. Někteří lidé také mívají problém s trávením, pokud pijí větší množství sycených vod. To je ale individuální záležitostí každého člověka, u které platí pravidlo: pokud vám perlivá voda nedělá dobře, vyřaďte ji z pitného režimu a nahraďte ji něčím jiným.

Předávkování sodíkem

Zvláštní kapitolu tvoří minerální vody, které mohou být pro naše tělo opravdu velmi prospěšné, pokud je konzumujeme v doporučeném množství. Obohatí naše tělo o mnoho minerálů, ale také nás vysoce zásobí solí, hlavně tedy sodíkem. S její přemírou a s vysokým množstvím minerálů si naše tělo neumí moc dobře poradit a může to končit dokonce ledvinovými kameny nebo srdečními potížemi. Proto pamatujte, že i léčivé prameny a minerální vody našemu tělu pomáhají, ale pouze v omezeném množství.

Slazené perlivé nápoje

Když je řeč o perlivých nápojích, nemůžeme si odpustit nezahrnout i slazené nápoje, a to jak cukrem tak umělými sladidly. Umělá sladidla sice na zubní sklovinu nemají vliv, jelikož se jedná o náhražku cukru, která nezásobí zubní bakterie živinami, ale jejich nevýhoda tkví v tom, že se po nich může tloustnout i přesto, že jsou téměř bez kalorií. Je to proto, že nepotlačují chuť k jídlu a pocit hladu pak tišíme dalším jídlem. Perlivé nápoje slazené cukrem jsou ovšem pro zdraví zubů to nejhorší, jelikož mají nejen vysoký obsah cukru, který rozleptává zubní sklovinu a živí bakterie v ústech, ale také mají velmi nízké pH a zubní sklovina v kyselém prostředí slábne a ztrácí svou ochrannou schopnost.

Zdroj: firstforwomen.com, aqua-shop.cz

Další zajímavé články