Zdraví

Potraviny, které vaše zuby udrží ve výborné kondici. Krásné a zdravé

Existují potraviny, které mají na naše zuby blahodárný vliv

autor

Erika Tomanová

27. dubna 2021

 
FOTO / Depositphotos
Pravidelné čištění zubů alespoň dvakrát denně, návštěvy zubního lékaře a dentální hygiena. To jsou základní pravidla pro udržení zdravého a zářivého chrupu. Víte ale, že také existují potraviny, které podpoří zdraví vašich zubů? Pojďme se podívat, o které se jedná.
Reklama

Strava ovlivňuje náš chrup. A to kladně i záporně. Existují potraviny, které mohou vést k onemocnění dásní a zubnímu kazu. Jedná se především o ty s vysokým obsahem sacharidů, cukrů a škrobů. Ty totiž velkou měrou přispívají k produkci kyselin, které pak napadají a poškozují zubní sklovinu.

Potraviny, které podpoří zdraví a krásu vašich zubů

Agresivní potraviny rovněž kazí barvu zubů. Jedná se například o červené víno či kávu, ale pro mnohé možná překvapivě třeba i ovocné džusy. Stejně tak ale existují potraviny, které mají na náš chrup blahodárný vliv. Jaké to jsou?

Mrkev

I když by se mohlo zdát, že mrkev a podobná kořenová a brukvovitá zelenina by mohly chrupu škodit, není to pravda. Mrkve jsou křupavé a plné vlákniny. Konzumace syrové mrkve na konci jídla zvyšuje tvorbu slin v ústech, což snižuje riziko vzniku různých ústních infekcí. Mrkev je také výborným zdrojem vitamínu A.

Sýr

Konzumace sýrů zvyšuje v ústech hladinu PH a tím snižuje i riziko tvorby zubního kazu. Nejlepší je podle odborníků čedar, protože je zásaditý. Navíc je sýr dobrým zdrojem vápníku, bez kterého se zuby neobejdou. 

Jogurt

Stejně jako sýr, je i jogurt s vysokým obsahem vápníku a bílkovin velmi dobrá volba pro sílu a zdraví vašich zubů. Probiotika, která kvalitní jogurt obsahuje, jsou velmi dobrá zejména pro dásně. Pokud se rozhodnete přidat jogurt do svého jídelníčku, vyberte si ten “obyčejný” bez přidaného cukru. To je důležité.

Listová zelenina

Listová zelenina je stálicí na seznamech zdravých potravin. Je plná vitaminů a minerálních látek, přičemž má nízký obsah kalorií. Ale už méně častěji ji najdete na seznamu potravin, které jsou prospěšné pro vaše zuby.

A je to s podivem, protože třeba kapusta či špenát, také podporují zdraví ústní dutiny. Jsou bohaté na vápník, ze kterého je složena sklovina vašich zubů. Dále obsahují vitamin B, který je vhodný pro léčbu onemocnění dásní. 

Mléko

I když mléko nepatří mezi nejoblíbenější potraviny u dospělých, je vhodné zejména pro zdravý vývoj dětí. A vhodné je ho dětem podat poté, co snědí nejrůznější bonbony, které podporují tvorbu kyselin. Mléko totiž napomáhá tyto kyseliny v dětských ústech neutralizovat.

Navíc mléko obsahuje vápník, který dobře posiluje zubní sklovinu a snižuje vznik paradentózy. Podobný efekt mají i ryby, které navíc obsahují potřebný vitamin D. 

Jablka

I když konzumace většího množství zejména kyselého ovoce zubům neprospívá, jablka jsou prospěšná. Babičky dokonce tvrdily, že jimi lze nahradit čištění zubů. To sice není tak docela pravda a čištění zubů byste ani po konzumaci jablek neměli vynechávat, ale platí, že i když jablka obsahují cukr, tak zároveň obsahují i vodu a vlákninu, struktura jablka dobře masíruje dásně a jeho žvýkání odstraňuje povrchové nečistoty z chrupu.

Obyčejná voda

Věřte, že nejen potraviny ovlivňují zdraví našich zubů. Důležitý je i správný pitný režim. Sladkým minerálkám a džusům se proto raději vyhněte.  Obyčejná voda je pro zuby to nejvhodnější, na rozdíl od jiných ochucovaných či sycených nápojů je totiž nenarušuje. Voda udržuje vlhkost v ústech, nevysušuje je a dostatečná tvorba slin je právě v boji proti zubnímu kazu velmi důležitá. Sliny napomáhají udržovat čistotu a PH rovnováhu v dutině ústní. Snížená slinná sekrece totiž vede ke zvýšené kazivosti zubů.  A pro dostatečnou tvorbu slin je vhodné dodržovat pitný režim. 

 
Vstoupit do diskuze
Další zajímavé články