Zdraví

Úprava jídelníčku pomůže předcházet mrtvici. Čemu je potřeba se vyhnout a co do jídelníčku naopak zařadit

Pokud se chcete vyhnout mrtvici, zařaďte do svého jídelníčku určitě zeleninu

autor

Klára Sanders

01. února 2021

 
FOTO / Pixabay
Cévní mozková příhoda neboli mrtvice je v České republice po infarktu myokardu druhou nejčastější příčinou úmrtí. Lze jí předcházet úpravou jídelníčku.
Reklama

Jídlo dokáže velmi zásadním způsobem ovlivnit náš zdravotní stav. Platí to i pro cévní mozkovou příhodu. Dokonce existují potraviny, které bysme jíst měli a naopak, kterým bysme se meli obloukem vyhnout. 

Definice mrtvice

Mrtvice je způsobena ucpáním některé cévy v mozku. Dojde ke špatnému zásobení dané části mozku okysličenou krví a následně k odumírání tkáně. Pokud není postižena velká část mozku a pokud se nemocný dostane v čas k lékaři, který podá speciální preparát na rozpouštění sraženin, dá se hodně zachránit a někdy je člověk po mrtvici opět zcela nebo téměř v pořádku. Mnoho lidí ovšem příznaky podceňuje, k lékaři nejde a nesou si trvalé následky.

Mnoho pacientů ovšem také na tuto chorobu umírá. Místo ucpání dojde někdy naopak k protržení cévy a ke krvácení do mozku s podobně fatálními následky. V obou případech je na vině špatný stav cév.

Příčiny

Za mozkovou mrtvici někdy mohou genetické dispozice. To se týká například osob, které mají zvýšený cholesterol a toto zvýšení nepochází ze stravy, ale je geneticky podmíněno. Na vině je samozřejmě stres, kouření, alkohol a samozřejmě strava. Jídlo plné sacharidů a minimum zeleniny či ovoce. To jsou doslova zabijáci. Přitom máme tyto věci zcela ve svých rukách, je na našem rozhodnutí, co budeme jíst a co budeme pít.

Co do jídelníčku zařadit

Pokud se chcete vyhnout mrtvici, zařaďte do svého jídelníčku určitě zeleninu. Pravidelně každý den jezte nejlépe před dalším jídlem zeleninový salát. Dělejte si všelijaké pestré saláty. Výborné jsou pochopitelně ty listové, ale skvělé jsou též zelné. Proti možnosti mrtvice skvěle účinkuje obyčejná mrkev, kterou si můžete dopřát klidně každý den a snížíte si tak riziko mrtvice o 68 procent. Podobně působí také špenát. Optimální dávka je ale celých 400 gramů denně, takže se neomezujte. Lepší je pochopitelně ten listový.

Výborný je též zelený čaj nebo i kvalitní černý čaj. Jezte také jídlo bohaté na draslík. Hodí se i červená řepa, sušené meruňky, vařené zelené fazolky či banán. Používejte kvalitní olivový olej, mírně máslo či kokosový olej. Výborný je česnek, který omezuje záněty v těle a tím chrání i vaše cévy. Mořské ryby z volného moře jsou skvělou volbou. Nepodceňujte pitný režim. Dostatek obyčejné vody nebo vody s citronem je velmi účinným způsobem v prevenci mrtvice.

Čemu se naopak vyhnout

V jídle omezte nebo úplně zrušte konzumaci cukru a bílé mouky, obzvlášť v kombinaci s tukem. Nekonzumujte margaríny. Nepijte v nadměrném množství minerální vody, které obsahují spoustu soli a zanášejí naše cévy. Omezte solení kuchyňskou solí, která se dá nahradit mnohým chutným kořením. Nepijte alkohol, jen příležitostně si dejte skleničku vína či piva pro chuť. Nejezte jen tučné. Zvlášť ti, kdo mají potíže s cholesterolem, musí v tomto držet dietní opatření.

Další opatření

Hlídejte svůj krevní tlak, ale do normálu ho dostávejte přirozenou cestou – omezením solení, cvičením, vynecháním sladkostí, zhubnutím. Vyhněte se stresům, buďte často v pohybu, relaxujte.

 
Vstoupit do diskuze
Další zajímavé články